Dit zorgt er allemaal voor dat 'cold calling' onderaan het “to do” lijstje komt te staan. En wordt uitgesteld. En van uitstel komt afstel.
Hoe ga jij zorgen dat het ze WEL gaat lukken? Hoe zorg je dat jouw sales goed in gesprek raakt met potentiële klanten? Zodat de sales-agenda's straks vol staan met afspraken?
Want jij weet; als ze maar aan tafel komen of een video-afspraak hebben. Dan komt het goed. Als ze maar aan tafel komen. Dan halen jullie wél je targets en je omzet. Dan heb je een gemotiveerd salesteam en kun je de volgende stap maken.
De oplossing: je zet acquisitie coaching in. Geen uitgebreide training, geen mooie PowerPoints of rollenspellen. Maar gewoon actief aan de slag.
Tijdens de coaching nemen wij jouw sales aan de hand. We gaan échte potentiële klanten bellen. Vervolgens bespreken we de resultaten en geven praktische feedback. Zo komt er vertrouwen in het koud acquireren. En zelfs plezier in het bellen.
Dáár is ATM Acquisitie coaching voor. Wij zorgen dat jouw team betere resultaten haalt!

Acquisitie coaching voor wie?
Wij coachen medewerkers bij technische bedrijven met een eigen salesafdeling. Bedrijven die zoeken naar commerciële kansen en nieuwe klanten in de B2B markt. Bedrijven die onvoldoende resultaat uit koude acquisitie halen. Of waar volstrekt geen animo is om überhaupt aan koude acquisitie te doen, omdat het niet als zinvol ervaren wordt.
Dit doen we al voor o.a.:

In welke situaties kies je voor acquisitie coaching?
Individueel
De nieuwe salesmedewerker die je een vliegende start gunt;
De ervaren salesmedewerker die nieuw is met koude acquisitie;
Een salesmedewerker met potentie die er nog niet uitkomt;
Een salesmedewerker die het product niet onderscheidend kan presenteren;
Een salesmedewerker die moeite heeft met nieuwe relaties opbouwen.
Team
Je salesteam heeft collectief een hekel aan koude acquisitie;
Je salesteam heeft 'nooit tijd' voor cold calling, ook al spreek je ze er voortduren op aan;
Je salesteam belt wel, maar boekt geen afspraken en maakt geen sales;
Je salesteam verkoopt wel 'live', maar (blijkbaar) niet aan de telefoon.
Waarom onze acquisitie coaching jouw salesmensen wél aan de praat krijgen
Al meer dan 20 jaar zijn we actief in de acquisitie coaching.
Wij vinden het super om salesmensen hierin zelfvertrouwen te geven. Zodat ook zij in staat zijn om echte gesprekken te voeren en waardevolle afspraken te maken. Dat kunnen wij niet alleen goed, we doen niets liever.
Oók als je mensen daar nog een beetje aan moeten wennen....
Oók als koude acquisitie niet vanouds in het DNA van jullie bedrijf zit...
Oók als de salescultuur her en der wat te wensen overlaat....
Onze ervaring heeft ons één ding geleerd: Mensen kopen van mensen. Ja, óók en zelfs vooral in de professionele B2B markt. Daarom is het opbouwen van vertrouwen en het vlot leren contact maken met een potentiële klant echt belangrijk.



Over de KLIK-methode
Als ik íets geleerd heb in al die jaren met mijn laarzen in de verkoopblubber: harde verkoop, belscripts en andere trucjes werken niet meer.
Wat werkt niet meer?
De tijd van verkooptrucjes is voorbij. Met belscripts en hard skills alleen ben je er niet. Dat merk jij ook: jouw sales krijgt óf geen contact met prospects, óf ze weten de klik niet te maken; ze worden maar al te makkelijk afgewimpeld. Met als onvermijdelijk gevolg: geen afspraken.
Wat werkt dan wel?
Het klinkt ‘soft’ in een zakelijke wereld, maar: moet een klant moet kiezen tussen meerdere aanbieders met min of meer hetzelfde aanbod? Dan kiest hij voor degene met wie hij een positieve emotionele connectie heeft. En dat is precies waar jij ook naar op zoek bent!
Betekenisvolle klantrelaties, vanaf het allereerste contact. En dat begint dus bij een goed ingericht proces voor koude acquisitie. Zo wordt het voor jouw sales opeens veel makkelijker om nieuwe klanten te overtuigen.
Hoe doen we dat?
Door te begrijpen hoe het werkt. Door echt te maken met de principes uit de psychologie en neuroscience. Waarmee je op slimme en praktische manieren denkpatronen inzet om een connectie op te bouwen.
Zowel jullie doelgroep als jullie zelf hebben in iedere situatie bepaalde denkpatronen. Als je die herkent, bij jezelf én je potentiële klant, kun je in iedere situatie aansluiten bij wat de klant wil en verwacht. Je maakt daadwerkelijk de KLIK met de klant.
Hoe kunnen wij jou helpen?
Je kunt het helemaal aan ons overlaten. We nemen jouw salesmedewerkers bij de hand om hen te begeleiden in dit werk. Zodat ze leren om het zelf te doen. Lees verder
Oprichter Petra Smit Wattez
Petra Smit-Wattez is ondernemer met een passie voor écht contact en het creëren van commerciële kansen. Ze heeft een achtergrond als psycholoog én accountmanager én is ervaringsdeskundige in direct sales. Die achtergrond vormt de basis van haar succesvolle aanpak van koude acquisitie: De Klik Methode.
Koude acquisitie, de meeste mensen krijgen er rillingen van. Maar als je het Petra vraagt, is het juist superleuk! Tenminste.... als je het op de juiste manier aanpakt. Volgends Petra is koude acquisitie een puzzel, waar een verbazingwekkende hoeveelheid strategie en tactiek bij komt kijken. Voor Petra is het een spel, dat ze heel graag speelt en heel vaak wint.
Zo weet Petra al jarenlang betekenisvolle relaties te smeden tussen haar klanten en hun toekomstige klanten.



Hoe werkt acquisitie coaching?
Individuele acquisitie coaching
We maken een coaching plan met de manager. Daarin komen de besproken doelen, de uitdagingen en concrete acties. Wat gaat nu goed en wat is lastig? Wat maakt dat lastig en hoe gaan we het oplossen?
1. Onze kickoff is een koude acquisitie mindset-sessie. Hierin duiken we meteen de diepte in. We onderzoeken de (on)- bewuste overtuigingen over koude acquisitie. En maken kennis met denkpatronen, waarbij we juist de eigen denkpatronen als voorbeeld gebruiken. Wat over jezelf gaat blijft immers hangen. In deze sessie maken we al een aanzet voor het tweede onderdeel.
- Basiskennis denkpatronen
- Invloed bij klant vergroten
- Onbewust gesprek beïnvloeden
- Persoonlijk plan
2. De salesleidraad. Heel belangrijk. Je hebt 15 seconden voor een 1e indruk. In die tijd bepaalt de potentiële klant of hij in gesprek gaat. Geen tijd om na te denken. Een weloverwogen start draagt bij aan een succesvolle introductie en dito gesprek.
- Nieuwsgierigheid opwekken bij de klant
- Afspraken maken
- Starten van een relatie
3. Proactief aan de slag. We pakken de telefoon en gaan aan de slag. Bellen, LinkedIn of “Zoom”. In de 1e sessies doen we dat om-en-om. We nemen de gesprekken op en luisteren ze terug. Vervolgens bedenken we een nieuwe aanpak en proberen die uit. Tot we het beste verhaal hebben ontwikkeld.
- De 1e afspraken uit koude acquisitie
- Zelfvertrouwen en een positieve mindset
- Relatie ontwikkelen en uitbouwen
- Denk- en taalpatronen in de praktijk
Team acquisitie coaching
Een geweldige manier om energie in koud bellen te steken terwijl het team tegelijkertijd nieuwe skills leert. We organiseren 1 of meerdere praktische sessies. Vooraf bespreken we de doelen, onderzoeken de struikelpunten en kiezen een aanpak.
Op de dag zelf starten we met een uurtje theorie, gaan we met z’n allen echt bellen. Dat zorgt ervoor dat de theorie goed blijft hangen. Samen luisteren we gesprekken terug.
We brengen hier ook een competitie-element in. Dat draagt altijd enorm bij aan de motivatie en het plezier. Evenals het delen van de frustraties en suscessen.
Tijdens deze sessies worden altijd al meerdere afspraken met potentiële klanten gemaakt.
Wat is je investering en rendement?
Wat nu?
Misschien wil je het er eerst nog even over hebben! Dat kan:
Vul onderstaand formuliertje in, dan mail ik je voor een belafspraak. Of plan dat vrijblijvende belletje zelf via mijn ONLINE AGENDA.
Mail me vrijblijvend
Dan maken we even telefonisch kennis om te kijken of het klikt en of ik je kan helpen. Als dat niet zo is, dan vertel ik het ook. Je zit dus nergens aan vast.
