De Klik Methode

Hoe je moeiteloos nieuwe klanten vindt.

 Dit boek gaat over het overwinnen van je eigen gedachte dat je een gladde verkoper bent en over het overwinnen van de twijfel bij je potentiële klanten. Verkopen kun je leren en wel op zo’n manier dat je er zelf plezier in hebt. Dat zijn dus twee vliegen in één klap. Meer zakelijk succes dankzij betere verkoop én minder op zien tegen een deel van je werk dat eigenlijk heel leuk is.

De nieuwste inzichten uit de neuropsychologie maken de KLIK-methode eenvoudig en effectief.

Dit boek gaat je helpen bij het creëren van nieuwe kansen en het vergroten van je netwerk!

'De KLIK-methode' brengt acquisitie terug tot 4 basisvragen. Wat wil jij? Wat wil jouw klant? Wat is er voor nodig om een win-win-relatie tussen jou en jouw klant op te bouwen? Hoe leg je het eerste contact? Stapsgewijs leer je het antwoord te vinden op deze vragen. Acquireren is geen truc maar een sociaal proces, van mens tot mens. Wederzijds begrip tussen ondernemer en klant vormt de sleutel tot een succesvolle zakelijke relatie.

Teleperformance Nederland
Teleperformance Nederland

Over de auteur

Goed verkopen is een kunst, maar wel een die iedereen kan leren. Petra Smit-Wattez wil de wereld meenemen in haar ervaring met acquisitie en het toepassen van psychologie daarin. Behalve eigenaar van All Telemarketing is zij een graag gezien spreker bij coachingsessies, trainingen en workshops. Petra is van huis uit psycholoog en brengt het steeds relevanter wordende begrip neuromarketing al jaren in de praktijk. Haar expertise zit hem in het doorgronden van de wederpartij. Een vaardigheid die ook praktische toepassing kent in bijvoorbeeld werving en selectie en teamevaluaties.

De door Petra ontwikkelde ‘KLIK Methode’ – beschreven in het gelijknamige boek –, onderscheidt zich wezenlijk van traditionele acquisitie. Waar die laatstgenoemde het vooral zoekt in de breedte en het zo direct mogelijk benaderen van zo veel mogelijk potentiële klanten, zoekt de KLIK Methode het meer in de diepte. Kwaliteit in plaats van kwantiteit. Met onder meer een goede voorbereiding op gesprekken en meer persoonlijke proposities, bereikt de KLIK Methode goede resultaten door vooral meer leads binnen te brengen die écht op het product of de propositie zitten te wachten.

.

In welke situaties kies je voor acquisitie coaching?

Individueel

  • De nieuwe salesmedewerker die je een vliegende start gunt;

  • De ervaren sales die nieuw is met koude acquisitie of er moeite mee heeft;

  • Een salesmedewerker die potentie heeft maar waar het er nog niet uitkomt.

  • Sales die zijn of haar dienst of product niet onderscheidend genoeg kan presenteren.

  • Sales die moeite heeft met nieuwe relaties opbouwen.

Team

  • Het salesteam die niet gelooft in koude acquisitie;

  • Die je er telkens op aanspreekt maar toch geen tijd hebben;

  • Die geen resultaten halen of vastlopen.

  • Een motiverende dagdeel willen ervaren.

Waarom wij dat wel kunnen in de technische b2b markt

Al meer dan 20 jaar zijn we actief in de koude acquistitie. En mensen kopen van mensen. Ja, vooral in de professionele b2b markt. Daarom is het opbouwen van vertrouwen en het vlot leren contact te maken met een potentiele klant echt belangrijk. Wij vinden het super om de salesmensen een handje te helpen om een stap verder te komen. We helpen ze over “de drempel” waardoor ze leren hoe ze dit zelf kunnen doen zodat ze zelfvertrouwen krijgen. Zo zorgen we dat ook jouw sales in staat is om echte gesprekken en waardevolle afspraken te maken. Dat is wat wij gewoon super goed kunnen. En leuk vinden!

"Dit boek gaat aanzienlijk verder dan de "standaard" boeken over verkoop. Natuurlijk is het belangrijk om goede vragen te stellen, afsluittechnieken te beheersen etc. Maar het is veel belangrijker om het denk- en beslissingsproces van de klant te begrijpen en (onbewust) te beïnvloeden.

Juist dit proces legt Petra in dit boek uit, waardoor dit een enorme meerwaarde en impact heeft op je resultaten. Een echte aanrader voor iedereen die voor z'n werk op enige manier professioneel met verkopen bezig is."

"Petra neemt je in dit verhaal mee in een wereld van sales waarin o.a.: social selling, denkpatronen en andere interessante neurowetenschappelijke inzichten naar voren komen tijdens het acquisitieproces. Alle handvatten die nodig zijn om het tussen verkoper en koper te laten ‘klikken’ worden vanuit een ander perspectief belicht.

Belangrijke les uit het boek:

‘Bedrijven verkopen niet aan bedrijven, maar mensen aan mensen’"

Telemarketing Bureau
Telemarketing Bureau
Door Fred Rutgers

Recensie op Management Boek BV

 

De KLIK Methode, hoe je zorgeloos nieuwe klanten vindt, geschreven door Petra Smit-Wattez is een boek waar ik al vrij snel een klik mee had. Net als de auteur ben ik ervan overtuigd dat mensen alleen zaken doen met mensen die ze aardig vinden.

En om elkaar aardig te kunnen vinden moet je elkaar eerst leren kennen. Toch zijn er nog steeds heel veel ondernemers en verkopers die het liefst zo snel mogelijk met de deur in huis vallen. U hoort het ook vast regelmatig aan de telefoon of tijdens een bezoek van een verkoper; ´Hallo, fijn dat u even tijd voor mij hebt, Ik ben Piet en ik heb vandaag een uniek aanbod voor u. Als u nu kunt beslissen mag ik u zelfs een mooie korting geven´. Klinkt bekend in de oren, toch?

De KLIK Methode werkt anders. Smit leert ons in haar boek dat verkopen pas echt werkt als er een klik is ontstaan tussen koper en verkoper. Het gaat niet over het doorlopen van een verkoopverhaal, het gaat om het bouwen van een relatie, het ontstaan van vertrouwen en dan komt bijna vanzelf de gunfactor. Uiteindelijk zul je dan zin dat het ontstaan van de klik dan ook vaak leidt tot een langdurige samenwerking die voor beide partijen uiteindelijk veel meer oplevert.

De auteur gaat in dit boek ook in op de mens achter de koper en verkoper. Als neuro-psycholoog legt ze ook uit dat jouw mindset en die van de koper ook in de juiste stand moet staan om samen tot iets moois te komen. Als jij zelf niet gelooft in jezelf en het product of de dienst die je aanbiedt, vergeet het dan maar. Ook legt ze uit dat jij jouw eigen mindset in hoge mate zelf kunt beïnvloeden. Ook elkaars mindset kun je programmeren. Als ik tegen je zeg; ´denk niet aan een roze olifant´ wat zit er dan nu in jouw hoofd? Precies! Wil je echt weten hoe dit zit, dan is dat alleen al een mooie reden om dit boek te lezen.

Niet alleen helpt dit boek jou om meer en gemakkelijker klanten te werven, het helpt je ook om je netwerk uit te breiden met waardevolle contacten. De auteur geeft in dit boek handige en praktische tips om via Linkedin nieuwe contacten te vinden, aan je te linken om vervolgens vanaf het begin al te bouwen aan het ontstaan van die zo belangrijke KLIK. Wellicht grappig om te vermelden, zelf gebruik ik dit boek inmiddels ook al actief om te bouwen aan de KLIK met mijn eigen zakelijke relaties. De afgelopen week hebt ik twee keer een exemplaar weggegeven aan iemand van wie ik dacht dat die persoon veel aan dit boek zou kunnen hebben, en beide personen hebben mij daarna bedankt en waren erg enthousiast. Hoe simpel kun je dus een klik met elkaar krijgen?

Fred Rutgers is actief als ondernemerscoach, retailtrendwatcher en retailexpert. Hij schrijft al jaren blogs voor diverse websites zoals www.deondernemer.nl, waar hij blogger van het jaar 2016 werd. Daarnaast heeft hij diverse boeken geschreven.

Oprichter Petra Smit Wattez

Petra Smit-Wattez is ondernemer met een passie voor écht contact en het creëren van commerciele kansen. Haar achtergrond als psycholoog, accountmanager en ervaringsdeskundige in direct sales vormen de basis van aar succesvolle koude acquisitie aanpak: de klik methode.

Koude acquisitie, de meeste mensen krijgen er rillingen van. Koude acquisitie is juist superleuk, als je het op de juiste manier aanpakt. Koude acquisitie is een puzzel, het is een speurtocht, het is een spel! Er komt een verbazingwekkende hoeveelheid strategie en tactiek bij kijken. Kortom, het is écht leuk!

Daar is mijn kennis op gebaseerd: de praktijk en principes uit de (neuro)psychologie en telemarketing. Waarmee ik zelf al jarenlang betekenisvolle relaties weet te smeden tussen mijn klanten en hun toekomstige klanten.

Met de nadruk op betekenisvol: want ik geloof dat harde verkoop, belscripts en andere trucs niet meer werken.

Telemarketing Bureau
Telemarketing Bureau

Hoe werkt zo’n koude acquisitie coaching?

Individuele coaching

We maken een coaching plan met de manager. We bespreken de doelen, de uitdagingen en maken een plan. Wat gaat nu goed en wat is lastig? Wat maakt dat lastig en hoe gaan we het oplossen.

1. Onze kickoff is een koude acquisitie mindset sessie. We duiken meteen de diepte in. We onderzoeken de (on) bewuste overtuigingen over koude acquisitie, maken kennis met denkpatronen waarin juist de eigen denkpatronen als voorbeeld gebruikt worden. Wat over jezelf gaat blijft immers hangen. In deze sessie wordt al een aanzet gemaakt voor het tweede onderdeel.

  • Basiskennis denkpatronen
  • Invloed bij klant vergroten
  • Onbewust gesprek beïnvloeden
  • Persoonlijk plan

2. De salesleidraad. Heel belangrijk. Je hebt 15 seconden voor een eerste indruk. In die tijd bepaalt de potentiële klant of hij in gesprek gaat. Geen tijd om na te denken. Een weloverwogen start draagt bij aan een succesvolle introductie en gesprek.

  • Nieuwsgierigheid opwekken bij de klant
  • Afspraken maken
  • Starten van een relatie

3. Proactief aan de slag. We pakken de telefoon en gaan aan de slag. Bellen, linkedIn of “zoomen”. In de eerste sessies doen we dat om en om. We nemen de gesprekken op en luisteren terug. Bedenken een nieuwe aanpak en proberen hem uit. Tot we het beste verhaal hebben ontwikkeld.

  • De eerste afspraken uit koude acquisitie
  • Zelfvertrouwen en een positieve mindset
  • Relatie ontwikkelen en uitbouwen
  • Denk- en taalpatronen in de praktijk

Teamcoaching

Een geweldige manier om energie in koud bellen te steken terwijl het team tegelijkertijd nieuwe skills leert.  We organiseren ëén of meerdere praktische sessies. Vooraf bespreken we de doelen, we onderzoeken de struikelpunten en kiezen een aanpak.

Op de dag zelf starten we met een uurtje theorie, met z’n allen werken we aan de theorie. Na gemiddeld een uurtje gaan we, met z’n allen écht bellen! We brengen een competitie element erin en we beluisteren de resultaten met elkaar.

Ervaring leert dat iedereen tijdens zo’n sessie 1 of meerdere afspraken maakt. Het delen van de frustraties en de successen draagt bij aan de motivatie en het plezier in koude acquisitie. Het direct toepassen van de theorie zorgt ervoor dat het ook niet alleen bij theorie blijft maar ook echt gebruikt gaat worden! (Deskundige Teleperformance Nederland)

Wat is je investering en rendement?

Coachingstraject

We beginnen met een coachingsplan, zoals omschreven in  “hoe werkt een koude acquisitie coaching?

De investering voor een individuele koude acquisitie coaching start vanaf € 1500,-

Wat hebben de salesmensen aan het einde van de coaching?

  1. Concrete afspraken bij nieuwe leads;
  2. Zelfvertrouwen en handvatten om contact te leggen;
  3. een pakkende introductie om in gesprek te komen met een nieuwe doelgroep;
  4. Vergroot netwerk van mogelijke klanten
  5. duidelijk plan om structureel aan nieuwe leads en afspraken te komen;
  6. kennis van denk- en taalpatronen voor snelle diepgang in salesgesprek;
  7. Weten hoe je klanten op een passende manier kunt beinvloeden en enthousiasmeren;
  8. Weerstand in een salesgesprek voorkomen.

De investering voor een team acquisitie coaching begint bij € 2500,-

Wat heeft jouw salesteam aan het eind van de coaching?

  • Motivatie
  • Nieuwe leads;
  • Nieuwe skills om beter te bellen
  • Meer zelfvertrouwen en gedeelde inzichten
  • Plezier

Accountmanager scan

Twijfel je of dit een zinnige investering is? Of vind je het een te grote stap?

Dan hebben we nog een accountmanagers scan, waarin we inschatten wat voor jullie de haalbaarheid is van koude acquisitie coaching.  Een scan bestaat uit:

  • Uitgebreid interview
  • Afname van één acquisitie mindsetprofiel inclusief terugkoppeling
  • Direct toepasbare tips
  • Eerlijk advies

Je investering is slechts 250 euro!

Wat nu?

Misschien wil je het er eerst nog even over hebben! Dat kan:

Vul onderstaand formuliertje in, dan mail ik je voor een belafspraak. Of plan dat vrijblijvende belletje zelf via mijn ONLINE AGENDA.

Mail me vrijblijvend

Dan maken we even telefonisch kennis om te kijken of het klikt en of ik je kan helpen. Als dat niet zo is, dan vertel ik het ook. Je zit dus nergens aan vast.

Telefonische acquisitie uitbesteden
Telefonische acquisitie uitbesteden
Scroll naar boven