Wat is koude acquisitie?

Wat is koude acquisitie en hoe werkt het?

Wat is koude acquisitie?

Koude acquisitie is het benaderen van potentiële klanten. “Koud” wil zeggen: de bedrijven die jij benaderd kennen jou nog niet. De kans is groot dat ze nog niet op jouw aanbod zitten te wachten. Koude acquisitie is een vorm van marketing en kan op verschillende manieren ingezet worden.

Wanneer is koude acquisitie interessant?

Koude acquisitie is arbeidsintensief en kostbaar. Om deze reden wordt het vooral ingezet door bedrijven die hogere orderwaardes hebben en veelal werken in specialistische branches.

Koude acquisitie wordt niet alleen gebruikt om nieuwe klanten binnen te halen. Andere redenen zijn:

  • Naamsbekendheid op te bouwen;
  • Als verlengstuk van de marketing;
  • Om rechtstreeks antwoorden te krijgen uit de markt;
  • Ondersteuning van een online marketing campagne of social media marketing;
  • Behoefte aan nieuwe producten- of diensten te peilen.

Het belangrijkste is dat het goed wordt uitgevoerd! Onze acquisitiestrategie is: “Probeer niet direct te verkopen maar ga het gesprek aan”.  Verleg je focus van:  “hoe verkoop ik aan deze persoon?” naar “hoe kan ik deze persoon helpen?” Als je wilt helpen, dan verschuift je focus.  Je bent nieuwsgierig, in plaats van aanmatigend. Laat nieuwsgierigheid het gesprek leiden.  Laat deze mentaliteit leidend zijn voor jouw succesvolle koude acquisitie aanpak.

 

Koude acquisitie methodes

De meest voorkomende manieren om aan koude acquisitie te doen zijn:

Koud bellen: Gespecialiseerde B2B telemarketing bedrijven nemen telefonisch contact op met een vooraf geselecteerde doelgroep. Belangrijk hierin is dat je daadwerkelijk een echt gesprek voert.

Email: Zo maar een email sturen is inmiddels verboden, we noemen het ook wel spam. Toch wordt dit nog massaal toegepast.

Whatsapp/mobiel: Bedrijven die mobiele nummers verzamelen kunnen hiervan gebruik maken door hun website link met aanbod via SMS/Whatsapp/Signal of ander kanaal te versturen.

Deur-tot-deur verkoop: Rechtstreeks met jouw aanbod deur-tot-deur. Sluit je daadwerkelijk een contract af via deze methode, dan mag je die binnen 2 weken kosteloos annuleren. Dit staat in de wet.

Netwerkevenementen: Op netwerkevenementen kun je nieuwe mensen leren kennen waar je jouw aanbod kunt overleggen.

Bezoeken van beurzen: Door beurzen te bezoeken kun je op een laagdrempelige manier in gesprek raken met nieuwe contacten. Verloopt het contact naar wens dan kun je mogelijk jouw aanbod bespreken.

Koude acquisitie, mag dat nog? 

Vanaf 1 juli 2021 is het niet meer toegestaan om ongevraagd mensen te benaderen voor telefonische acquisitie. Dit geldt voor zowel zzp’ers als consumenten, maar niet voor ondernemers en organisaties. Het is alleen oké om iemand te bellen als ze je vooraf toestemming hebben gegeven. Je kunt toestemming vragen door een nieuwsbrief aan te bieden of deze te downloaden van een website.

Als bij het opvragen van contactgegevens duidelijk is aangegeven dat telefonische acquisitie kan plaatsvinden, dan is het toegestaan om te bellen.

Bedrijven kunnen nog steeds worden gebeld als beller-ID zichtbaar is.

Wat zijn de resultaten van koud bellen?

Koud bellen is ouderwets, maar blijft een essentieel onderdeel van het verkoopproces, waarbij ‘ vreemden’ interessante leads en ;ater klanten worden.  Directeuren, beïnvloeders en topmanagers geven aan dat ze de voorkeur geven aan telefoontjes boven e-mail en andere media, vooral in de vroege stadia van het plannen van een project.

Conclusie

Koude acquisitie en koud bellen zijn geen “quick fix” als je snel nieuwe klanten wilt vinden. Doe je huiswerk, weet je welke waarde je toevoegt en bij wie je waarde toevoegt dan is koude acquisitie een uitstekende keus om nieuwe klanten te vinden en te binden. Op deze manier hebben wij voor onze klanten al miljoenen euro’s aan omzet gegenereerd.

Meer weten, download onze tips and tricks.

0 Shares

Petra Smit

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top
0 Shares
Share
Tweet