Leadgeneratie is het proces om potentiële klanten te vinden. Koude acquisitie is een strategie waar je “ongevraagd” potentiële klanten benaderd.
Vooral bij technische- en niche bedrijven is het essentieel om de klant te leren kennen. Op deze manier wordt duidelijk waar hun (on) bewuste behoeften en/of uitdagingen liggen. Leadgeneratie via koude acquisitie heeft een niet al te beste reputatie. Je denkt al gauw aan medewerkers die willekeurig mensen bellen en “lastig vallen”. Allemaal op basis van een vast voorgelezen “script”.
Structureel meer leads en nieuwe klanten
Het draait bij deze vorm van leadgeneratie ‘écht contact en échte interesse‘ en dus niet gewoonweg “spammen”. En hopen dat jouw lead interesse heeft. Bij goede koude acquisitie is het effect duurzaam. Dit in tegenstelling tot belcampagne waarbij je zoveel mogelijk een script voorleest. Wanneer je interessante informatie deelt is het voor jouw potentiele klanten de moeite waard in contact te blijven. En dat werkt!
Leadgeneratie door koude acquisitie zorgt voor:
- online of fysieke klant-afspraken
- email adressen met opt in
- informatie over het bedrijf
- informatie over de huidige werkwijze
- markt informatie
- naamsbekendheid
De kracht van koude acquisitie is de onmiddelijke feedback die je ontvangt, rechtstreeks van jouw doelgroep.
Waarom levert leadgeneratie middels koude acquisitie tegenwoordig voor onvoldoende resultaat?
Het internet biedt de potentiële klanten meer dan ooit de juiste informatie. Dit heeft de klantreis en het aankoopgedrag enorm veranderd. Koude acquisitie leidt vaak tot niets. Dat is zonde. Consequent tijd besteden aan koude acquisitie is waar het vaak misgaat. Er is “tijd over” of er is een “tekort” aan nieuwe klanten. En er wordt besloten om een koude acquisitie campagne te doen.
Koude acquisitie is echter een marathon en geen sprint. Je moet voortdurend zichtbaar blijven en contact houden. Dat vereist toewijding. Het grootste probleem is dat veel mensen snel opgeven. En niet bereid zijn om het op een andere manier te proberen. Of het gewoon nóg een keer te proberen.
Onderzoek bij Coldcalling statistics wijst uit :
- 92% van de salesprofessionals geeft het op na 4 “nee’s”. Een leuk weetje is dat 80% van de prospects vier keer “nee” zegt alvorens “ja” te zeggen.
- 44% geeft op na slechts één opvolggesprek. Er zijn gemiddeld 18 telefoontjes nodig om in contact te komen met een koper.
- Salesprofessionals doen vaak niet meer dan twee pogingen om in contact te komen met een lead.
Leadgeneratie via koude acquisitie vergt meer tijd dan je warme contacten. Zorg daarom dat je een strategie ontwikkelt om contact te houden met je leads. En niet alleen als er ‘tijd over is’ of je orders nodig hebt – maar consequent en met relevante informatie. Dat levert klanten op!