Belscript

Hoe maak je een goed belscript?

Wist je dat sommige beroemde acteurs, zoals Drew Barrymore, Tom Cruise en Marlon Brando, regelmatig cue cards gebruiken tijdens film opnames?

Ook al zal jouw belscript geen Oscar winnen, om succesvol te zijn is het belangrijk dat je jouw verhaal goed kent. Daarom heb je een goed belscript nodig!

Wat is een belscript?

Een belscript is een leidraad, een geheugensteuntje, die je helpt als je in gesprek bent met je prospect.  Het zorgt dat je belangrijke dingen niet vergeet. Ze werken als een navigatiesysteem door een route uit te stippelen om je doel te halen. Het belscript maakt dat je voorbereid bent op verschillende scenario’s die je kunt tegenkomen in je gesprek. Een perfect belscript bestaat niet. Elke bedrijf en elke b2b telemarketing campagne is immers weer anders.

Wat zijn de voordelen?

Het helpt om focus of houvast te geven aan het gesprek. Meer dan eens wordt je één of meerdere keren doorverbonden. Als je gedachten afdwalen of als je hun website leest, maak je dan geen zorgen. Als je de juiste persoon te pakken krijgt, weet je meteen weer wat je wilde zeggen.  Daarna kun je het weer loslaten.

Verder helpt het als je een aantal effectieve antwoorden klaar hebt voor de meest voorkomende  bezwaren. Het schrijven van een belscript kan je helpen om angst te overwinnen en je communicatievaardigheden te verbeteren

Valkuilen van een belscript

Een belscript is niet bedoeld om als een “robot” voor te lezen. Dit wekt irritatie op. Het idee is dat het aanvoelt alsof je met een andere persoon praat.

Een belscript hanteren kan voelen als een beperking. Alsof je niet van het script mag afwijken. Wees trouw aan jezelf en wees niet bang om je eigen persoonlijke draai aan het verhaal te geven.

Opbouw van een belscript

Je belscript bestaat uit een voorbereiding, opening, het verzamelen van informatie en een afsluiting.

Voorbereiding

  • Stel je doel en visualeer hoe je die wilt bereiken;
  • Ken uw doelen en hoe u ze wilt bereiken;
  • Begrijp wie de klant is;
  • Zoek uit wie de beslissers/beïnvloeders zijn;.
  • Ken de wensen en behoeften van jouw prospect;
  • Doe wat onderzoek naar de huidige situatie van de klant.
  • Houd je introductie kort en bondig;

Opening

  • Houd je introductie kort en bondig;
  • Vraag of jouw belletje gelegen komt;
  • Benoem hun uitdaging en hoe je jouw klanten hiermee helpt;

Verzamelen van informatie

Afsluiten

  • Maak een afspraak of stuur informatie;
  • Bedank voor de tijd die je gekregen hebt;
  • Stem af wanneer je de opvolging doet.

Tip: Oefen het hardop lezen van je script totdat je er vertrouwd mee bent. Dan weet je zeker dat je niet vast loopt door een rare zin tijdens je eerste gesprek.

Vergeet niet: Je belscript moet een hulpmiddel zijn dat je helpt het meeste uit elk gesprek met je doelgroep te halen, in plaats van een kruk om je aan vast te houden als je het moeilijk hebt.

Heel veel succes met bellen!

0 Shares

Petra Smit

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Scroll naar top
0 Shares
Share
Tweet